دلایل موفقیت برند آمازون و جف بزوز (راز های پولساز)
سلام و درود به اعضای گل وب سایت ای سون وی، امروز می خوایم درباره دلایل موفقیت برند آمازون و جف بزوز مقاله ای را در اختیارتان بگذاریم که بعد از اجرا کردن دلایل بر روی کسب و کار خود (بستگی به کسب و کارتان هم دارد) می توانید به درآمد میلیاردی برسید و پول پارو کنید؛ اگر آماده هستید تا شما را با این دلایل پولساز آشنا کنیم کافیست تا آخر مقاله همراه وب سایت خودتون یعنی ای سون وی باشید.
درباره برند آمازون
برند آمازون یک شرکت الکترونیک آمریکایی است که توسط آقای جف بزوز در سال 1372 (1994) در شهر سیاتل آمریکا ساخته شد.
برند آمازون در سال های ابتدایی فقط در وب سایت خود کتاب می فروخت که در همان سال های ابتدایی به موفقیت های ریز و درشتی رسید از جمله اینکه جف بزوز توانست در همان سال های ابتدایی کتاب های خود را به 40 کشور مختلف ارسال کند و در مجموع تو توانست با قدم های کوچک به بزرگ ترین برند فروشگاهی در کل تاریخ تبدیل شود و در حال حاضر ثروت او به 203 میلیارد دلار میرسد که یکی از ثروتمند ترین بشر در کل تاریخ است؛ به هر حال امروز اینجا هستیم تا به شما عزیزان دلایل موفقیت برند آمازون و جف بزوز رو کامل بازگو کنیم تا شما عزیزان هم بتوانید درآمد های بالا را با این دلایل تجربه کنید.
1- اولویت قرار دادن مشتریان به جای پول
اولین و مهم ترین دلیل برای موفقیت برند آمازون را می توان مشتریان این برند گفت چرا که اگر بخواهیم این برند را نسبت به مشتریانش قضاوت کنیم در اول جدول قرار می گیرد و متوجه می شویم که مشتریانی که از آمازون خرید می کنند، از محصولاتشان راضی هستند و به گفته خود جف بزوز: تنها چیزی که اهمیت دارد این است که به طرز وسواس گونه ای روی مشتری تمرکز شود. هدف مان این است که به مشتری مدارترین کسب وکارِ روی زمین تبدیل شویم.
جف بزوز در یکی از مصاحبات خود درباره اهمیت تبلیغ دهان به دهان گفته است که از نظر فیزیکی یک مشتری ناراضی ممکن است به شش نفر بگوید اما همان مشتری می تواند به 6000 نفر در فضای آنلاین بگوید؛ پس این استراتژی می توانند کسب و کارتان را متحول کند و تقریبا یکی از دلایل موفقیت آمازون هم همین است.
به یاد داشته باشید که تقریبا در هر نقطه دنیا محصولات برند آمازون یافت می شود و مشتریان می توانند آنان را از خرده فرئشان تهیه کنند ولی آنان این کار رو نمی کنند چرا که به سایت آمازون اعتماد دارند و به گفته اکثر مشتریان: هیچ خرده فروش دیگری وجود ندارد که این کار را بهتر از آمازون انجام دهد.
در مجموع برند آمازون به طرز عجیبی بر روی رضایت مشتریان تمرکز کرده است که حتی خدمات آنها نسبت به سایر رقبا برتری دارد.
تمرین:
- چیکار کنم که مشتریانم بیشترین رضایت را از برندم داشته باشند؟
- نیاز مشتریانم دقیقا چه چیزیست ؟ چگونه ان را نسبت به سایر رقبا بهتر ارائه دهم
2- مدیریت حرفه ای جف
اگر می خواهید در کسب و کارتان موفق باشید حتما هم باید رهبر و مدیر خوبی باشید تا بتوانید مشکلات را حل کنید (اگر خودمونی بهتون بگم، شما باید حلال مشکلات باشید) یعنی وقتی به مشکلی برخورد کردید زانوی غم بغل نکنید و سریع تسلیم نشوید، بجای اینکار وقتی به مشکل برخورد کردید از خود بپرسید که چگونه می توانم از پس این مشل بر بیام و یک استراتژی تعیین کنید (اگر خودتان نمی توانید مشاوره بگیرید) و بعد به استراتژی عمل کنید تا از مشکلات بیرون بیاید.
به عنوان مثال آمازون پس از شش سال راه اندازی به سودآوری رسید و حتی در آن زمان سود آمازون از کل درآمد یک بیلیون دلاری فقط 5 میلیون دلار بود که این مقدار واقعا زننده است ولی جف بزوز به گفته خودش این استراتژی خودشان بود چون آنان به دنبال رشد یک شبه نبودن و طرفدار رشد تدریجی بودند.
تمرین
- واکنش شما زمانی که به مشکل برخورد می کنید چیست؟
- از این به بعد وقتی به مشکل برخورد کردید بجای غمگین شدن به فکر چاره ای برای بیرون آمدن از این مشکلات باشید و از خودت بپرسید که چگونه می توانم وضعیت را بهتر کنم؟
3- نوآوری
اکثرا می دانیم که برند آمازون اولین شرکت تجارت الکترونیک آنلاین نبود ولی می دونیم که یکی از مبتکر ترین شرکت تجارت الکترونیک آنلاین بود و در آن زمان اکثر شرکت های تجارت الکترونیک که مشغول ارائه کلی محصول بودند، شرکت آمازون در حال فعالیت به صورت نیچ (تمرکز بر روی یک قسمت از بازار) بود و فقط و فقط برند آمازون کتاب می فروخت تا اینکه در این زمینه دیده شد و به مرور زمان دسته بندی های مختلف هم به آمازون اضافه شد.
آمازون محصولی به نام کیندل “Kindle” معرفی کرد که باعث شد آمازون به محبوب ترین برند در آن زمان تبدیل شود و کم کم محصولات نوآورانه دیگری هم را هم طراحی کرد از نظیر Amazon Locker و Amazon Flow و … که در آن زمان بسیار خلاقانه و نوآورانه بود.(این محصولات باعث شد تا آمازون را به عنوان یک برند متفاوت نسبت به سایر رقبا ببینند)
تمرین
- چگونه نسبت به سایر رقبا محصول و خدمات خود را نوآورانه کنم؟
- چه چیزی باعث می شود تا مشتریان من رضایت بیشتری از خدمات و محصول من داشته باشند؟
- محصولات و خدمات خود را نسبت به سایر رقبا تحلیل کنید و بیندیشید که چگونه باید محصول و خدمات خود را نسبت به آنان خلاقانه تر کنید.
4- تنوع زیاد محصولات
در قسمت های بالا به شما گفتیم که آمازون از فروش کتاب شروع کرد ولی الان اگر وارد وب سایت آمازون شوید متوجه می شوید که این برند همه چیزهای قانون را میفروشد (جهت ورود به سایت آمازون کلیک کنید) شما حتی در این سایت می توانید سوپ ، آجیل ، موتور و … را تهیه کنید.
البته هنوز هم برخی از افراد آمازون را یک کتاب فروشی می بینند و فقط برای خرید کتاب به آن مراجعه می کنند ولی حقیقت این است که او غول خورده فروشان است.
در قسمت پایین چند نمونه دسته بندی محصولات آمازون را در اختیارتان گذاشته ایم.
- پوشاک (لباس، کفش، شلوار و …)
- جواهر سازی
- کلکسیونی ها
- لوازم هنر های زیبا
- کامپیوترها
- لوازم باغ و زندگی در فضای باز
- خواربار
- دست سازه ها
- لوازم خانگی و آشپزخانه
- لوازم صنعتی و علمی
- چمدان و وسایل سفر
- فیلم و تلویزیون
- آلات موسیقی
- لوازم اداری
- مراقبت از حیوانات خانگی و لوازم
- تجهیزات ورزشی
- ابزار و بهبود خانه
- اسباب بازی و بازی
- بازی های ویدیویی
- لوازم خانگی
- هنر، صنایع دستی و خیاطی
- قطعات و لوازم جانبی خودرو
- وسایل کودک
- زیبایی و بهداشت
- کتاب ها
- تلفن همراه و لوازم جانبی
- و …
تمرین
- به هیچ وجه در ابتدا کار تنوع زیاد محصولات را ارائه ندهید (اگر هم ارئه دادید به یاد داشته باشید که هزینه سنگینی برای بازاریابی باید انجام دهید) و در اوایل تمرکز خود را بر روی یک محصول بگذارید و تحقیق کنید که چه محصولی را ارائه دهم که در زمینه کار ام مفید باشد؟
- پس از اینکه برندتان دیده شد حال باید تحقیق کنید که چه محصولات سودزایی برای برندم باید ایجاد و تهیه کنم؟
5- همکاری در فروش آمازون
یکی دیگر از راز و دلایل های موفقیت جف بزوز راه اندازی سیستم همکاری در فروش است که کاربران هم نیز سود بسیاری از این شغل می کنند (سود دو طرفه است) به طوری که برخی از افرادی که وارد این شغل شدند پس از مدتی و تلاش توانستند ثروتمند شوند.
همکاری در فروش برند آمازون باعث شد که محصولات آمازون توسط مردم و یک دیگر بازاریابی شود و آمازون بزرگ و بزرگ تر شود.
تمرین
- چگونه سیستم همکاری در فروش را برای برند خود ایجاد کنم به طوری که افراد هم بتوانند از همکاری در فروش من سود کنند؟
6- پیروی از اثر مرکب
اگر فردی باشید که جف بزوز را دنبال می کند متوجه شده اید که او هیچ وقت چیزی را سریع نمی خواهد و به دنبال پیشرفت یک شبه و یک ماهه و … نیست، در مجموع هیچی را سریع نمی خواهد همانطور که در قسمت بالاتر گفتیم آمازون پس از شش سال راه اندازی به سودآوری رسید که توسط جف بزوز این استراتژی طراحی شده بود و واقعا هم نتیجه بخش بود ولی به این فکر کنید که اگر در همان سال های اول که آمازون هنوز معروف نشده بود شروع می کرد به طراحی استراتژی های سریع میلیاردر شدن، او ثروتمند نمی شد.
جف بزوز هیچ وقت برای ثروتمند شدن عجله نکرد و حتی به کارمندانش تاکید می کرد که چگونه قیمت ها را تا حد امکان پایین بیاورد تا مشتریان زیادی بتوانند از خدمات آنها استفاده کنند.
تمرین
- از همین امروز تصمیم بگیرید که استراتژی های بلند مدت بر روی کسب و کار خود پیاده کنید تا همیشه کسب و کارتان برایتان سود رسان باشد.
- دیدگاه رسیدن میلیونر شدن یک شبه را فراموش کنید تا دیگر درجا نزنید.
7- خدمت به جهانیان
همانطور که می دانید وب سایت آمازون بین الملی است که اکثر کشورها می توانند از طریق این وب سایت سفارش های خود را تکمیل کنند و آن را درب منزل دریافت کنند (البته متاسفانه کشور عزیزمان ایران تحریم است) اگر بخواهیم خدمات سایت آمازون را در ساده ترین حالت ممکن تعریف کنیم اینگونه می گویم که: آمازون همان دیجی کالا است ولی بجای خدمت کردن به ایران به کل جهان خدمت می کند.
شما حساب کنید درآمد ساعتی دیجی کالا میلیاردی است، حالا درآمد ساعتی آمازون چقدر است؟
8- ارائه تخفیف
برند آمازون تا حد ممکن سعی دارد قیمت را برای مشتریان شیرین کند برای همین کلی تخفیف در اختیار کاربران قرار دارند و حتی در مناسبت های خاص تخفیف های غیر ممکنی را به کاربران ارائه می دهند تا کاربران همیشه انتخابشان آمازون باشد.
9- سرعت بالا
جف بزوز یکی از بهترین اقدامات حرفه ای که برای سایت آمازون در نظر گرفته سرعت آن است، اگر شما از سایت آمازون کالایی را سفارش دهید حتی اگر در کشور های دیگر هم باشید در کمترین زمان ممکن سفارش را برای شما ارسال خواهد کرد.
همانطور که می دانید همه ما زمانی که کالایی را اینترنتی سفارش می دهیم ذوق دیدارش را داریم؛ آمازون با توجه به رقبا که خیلی سریع نیستند توانست خود را از دیگر رقبا بالا بزند و با سرعت بیشتری کالا را برای مشتری ارسال کند و همین یک ارزش افزوده نسبت به سایر رقبا به شمار میاید.
10- محصولتان نیاز مشتری باشد
جف بزوز زمانی که وب سایت آمازون را تاسیس کرد فقط و فقط یک کتاب فروش آنلاین بود و کاربران باید برای تهیه کتاب صبر می کردند تا به دستشان برسد و در این قسمت جف بزوز این نیاز کاربران را دید و پس از کلی تحقیق کتاب خوان الکترونیکی کیندل را در سال 2007 در وب سایت خود طراحی کرد که این کار او کاربران را بسیار خوشنود کرد به طوری که در سال 2011 طبق گفته آمازون هر یک هفته یک میلیون کیندل به فروش می رسد.
جف بزوز نیاز مشتریان را کشف کرد و یک محصولی را ارئه داد که اکثر مشتریان وب سایتش با این محصول، رضایتشان به اوج رسید چون قبل بزوز کسی این کار را نکرده بود.
11- تا حد ممکن هزینه را برای مشتری کم کنید
یکی دیگر از دلایل موفقیت آمازون قیمت های منصفانه است که آنان تا حد امکان قیمت را ارزا کرده اند تا مشتریان در دراز مدت هم زده نشود و دائم از خرید های خود لذت ببرد، جف بزوز می گوید: کلا دو نوع شرکت وجود دارد، یکی شرکت هایی که قصد دارند پول بیشتری از مشتری بگیرند و دیگری شرکت هایی که تلاش می کنند مشتری پول کمتری بپردازد. ما از نوع دوم هستیم.
ویدیو انگیزشی از جف بزوز و برند آمازون
اگر می خواهید در مورد افراد موفق آگاه شوید و راز های موفقیت شان را دریابید، قسمت قرمز رنگ را انتخاب کنید.
نظر شما در مورد دلایل موفقیت برند آمازون و جف بزوز چیست؟ آیا دلایل دیگری هم وجود دارد؟ خوشحال می شیم نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید
منبع: ای سون وی
دیدگاهتان را بنویسید